Monday, March 26, 2012

Seronoknya menjadi cikgu (buat masa ini)

Hampir 3 minggu saya menjadi guru di sekolah rendah.
Bagi saya kerja ini menyeronokkan.
Walaupun sedikit penat melayan kerenah murid-murid yang berbagai ragam lebih-lebih lagi murid darjah 1.
Lebih penat dengan kerja-kerja selain daripada mengajar.
Tapi bak kata adik saya,
kerja pertama kita,
kita beri komitmen sepenuhnya,
sebab tu kita rasa seronok.

Ada beberapa kerenah murid yang saya jumpa,
kadang-kadang sakit jiwa jugak nak layan,
tetapi bila fikir-fikir balik,
melucukan jugak~

Saya ajar PJ darjah 1.
Jadi satu hari ni saya suruh mereka berlari mengelilingi gelanggang.
Lepas da lari satu pusingan,
ada seorang murid perempuan datang kepada saya dan berkata,
"Cikgu, saya tak nak lari la, nanti berpeluh~"
Bukan ke itu motifnya PJ ini?






Waktu matematik pulak,
juga untuk darjah 1,
ada seorang murid lelaki ni memang suka bising dalam kelas.
Tegur la berapa kali pun dia hanya akan diam 5 minit je.
Tapi perkara yang tak boleh saya lupakan ialah,
dia siap boleh berdiri atas meja dan menyayi lagu nasyid.
Ya, saya sedang mengajar di depan.

Saya suka waktu pendidikan seni.
Saya mengajar seni darjah 4.
Dan mereka semua bersungguh-sungguh menyiapkan kerja dengan seronok.
Sehinggakan bila loceng rehat telah berbunyi,
mereka masih di meja membuat seni dan saya perlu menyuruh mereka keluar rehat berkali-kali.
Nanti saya nak ambil gambar hasil kerja mereka ketika di dalam kelas.

Saya harap perasaan seronok ini saya mampu pertahankan sehingga habis tempoh menjadi guru ganti ni~

5 comments:

Lo Lol said...

yes! akhirnya ko update blog... ^^

idea semulajadi said...

haha~ bz la jue~ plus xde idea sama~

nOOr shAfIqAh said...

waaaa..jd cikgu la!!!

idea semulajadi said...

cikgu ganti je shafiqah :) smpai bulan 5 je~~

Anonymous said...

Cikgu.....