Monday, November 4, 2013

my kimbap story

sejak makan kimbap di kedai korea depan taylors kolej dulu,
saya suka order sushi bila pergi makan di lowyat.
di mukah tak ada kedai jual kimbap.
jadi sebab teringin sangat-sangat nak makan,
saya pun mengambil ikhtiar untuk buat sendiri.

bahan-bahan yang saya gunakan:
1. nasi
2. telur
3. sosej
4. timun
5. karot
6. kicap masin
7. seaweed (jenama big bang)

cubaan pertama saya gagal, sebab nasi semua berterabur keluar bila gulung.
cubaan kedua saya berjaya dengan tips yang diberi oleh adik saya,
iaitu nasi perlu di penyek kan sehingga mampat atas seaweed tu dan direnjiskan sedikit air sebelum letak lauk.
my 2nd try
tapi saya masih kurang puas hati kerana rasa nasinya berketul,
boleh nampak pun kan~
jadi kali ketiga saya cuba masak nasi dengan air yang lebih supaya nasi lembik.
hasilnya lebih senang kerana nasi x perlu direnjis air dan lebih mudah dipenyekkan.
the 3rd try. looks better right?
tapi komen kawan-kawan saya,
saya perlu potong lauk tepi lebih kecil~ lol~

selepas itu,
saya campurkan kesemua bahan-bahan kimbap yang lebih ke dalam 1 mangkuk,
dan makan!
ha.. walaupun rupa mungkin nampak tak menyelerakan,
sedap tau~
ini mengelakkan pembaziran,
juga mengenyangkan.
boleh juga digunakan jika malas masak :)

5 comments:

Juenne said...

xsalah aku utk nasi tu guna beras cap Sumo, mmg sesuai utk buat kimbap nih.. tp, da jdk da tu! kire ok la..^^

Ilham Fitriah Ahmad Shukri said...

jue: nasi sumo tu mahal n kat mukah nie memang xkn jumpe la kn~ so utk melepaskan jugak keinginan aku terhadap kimbap nie, terpaksa gune ape yg ade je laa~

Anonymous said...

Teringin pulak nknrase... Pos snin1 cpt! Hehe..1

Ilham Fitriah Ahmad Shukri said...

ini limited di mukah je ye~ nak rasa kene dtg cni~

Anonymous said...

Jauh la nk dtg sneeeeeeww...... Waaaaa