Saturday, November 5, 2011

Software Cross Stitch

aku suka buat cross stitch~
tapi selalunye kalau beli set mini cross stitch tu,
pattern yang disediakan bersama set tu tak bez~
aku teringin nak lukis sendiri,
dan letak warna sendiri.
aku da penah buat da.
guna kertas graf.
tapi leceh dan ambil masa~

aku pun search la kat internet untuk pattern-pattern free~
lepas tu aku terjumpa satu software
untuk menukarkan gambar kepada cross stitch pattern.
nampak macam seronok,
nama software ni,
KG-Chart LE for Cross Stitch.
jadi aku pun cuba la download dan install~

jadi mula-mula kita kene import gambar yang kita nak tu dulu~
aku nak guna gambar ni:

bila da import,
kita boleh resize gambar ni mengikut saiz kain yang kita ada~
masukkan size kain kita tu kat bahagian dalam bulatan merah 
jadilah macam nie~
dalam petak merah tu menunjukkan berapa jenis warna ada dalam cross stitch
kalau ada banyak benang,
boleh la nak ikut sebijik-sebijik hasil nie~
tapi aku takde banyak benang,
jadi mana-mana colour yang hampir sama tu aku sama kan je~
boleh right click kat warna tu dan pilih change colour.
nanti gambar tu akan ubah jugak warnanye~

lepas da edit colour mengikut kemampuan benang aku,
jadi la begini rupanya~

jadi boleh la export ke jpg:
mark utk stiap warna berbeza senang untuk kita nak jahit nanti~
tanpa mark
ok,
aku nak mula menjahit! ;)

kepada sesiapa yang berminat,
boleh lah mendownload software nie secara percuma di sini.
software ini adalah freeware dan tak perlu sebarang pendaftaran~

selamat mencuba!

No comments: