Tuesday, January 24, 2012

My first paper quilling

Quilling or paper filigree is an art form that involves the use of strips of paper that are rolled, shaped, and glued together to create decorative designs - Wikipedia


1st try
Percubaan pertama ni tampal kat polistrin board kat bilik je. 
Jadi sila abaikan polistrin purple yang da berlubang-lubang tu ye~
Untuk yang ini,
gulungan pun dibuat besar-besar,
dan pakai kertas yang panjang,
jadi tak adalah leceh sangat.

2nd try
Percubaan kedua ini saya buat khas untuk umi saya.
Saiz kotak kayu tu lebih kurang 4 x 3 inci.
Ini merupakan percubaan pertama saya membuat huruf.
jadi huruf E tu terlebih warna kuning pulak~
Bunga dalam huruf A tu sangat kecil,
jadi sangat leceh nak buat.
Jadi saya sangat berpuas hati dengan bunga tu :)


3rd try
Ini saya buat sebagai hadiah untuk hari jadi adik saya.
Kalau tengok dari dekat,
memang tak kemas.
Mungkin sebab kertas-kertas tu saya potong sendiri,
jadi senget-benget,
maka, tenggelam timbul la huruf-huruf itu ;p

Well,
practice make perfect,
so,
Im gonna make some more!

2 comments:

♛ Nazirah a.k.a Naz ♛ said...

ko nih kreatif betul la ilham..haritu crosstich..la ni paper gulung-gulung (aku tak reti sebut nama dia tu)heheh..aku rasa bile ko ada rumah sendiri nnti,satu rumah kot letak hasil seni ko..aku berani jamin.heheh..sbbnye aku tgk umh abg2 aku la,xyah nak beli lukisan bagai,gntung je crosstich tu..

idea semulajadi said...

nie namanya bosan okeh?
haha~ aku duk uma je nie x buat pape pun.
mmg da lama da aku tingin nk wat benda alah nie,
tp dulu bila nk wat je rasa buang masa, bek aku wat sistem. haha~
so sekrang bile da xde benda nk wat la masanye untuk hbskan masa dgn sume nie~