Thursday, February 17, 2011

5 perkara buat diri rasa disayangi

pernah x korang tanya pasangan korang,
ape 5 perkara yang anda buat,
menyebabkan c dia rasa disayangi?

aku pernah baca dalam buku "Fire Up Your Communication Skills" - captain Bob,

kita anggap pasangan kita nie love bank.
dan setiap hari, cuba kita depositkan 5 perkara tersebut.
dan pasti, seperti bank,
kita akan mendapat faedah yang berbaloi~

kalau anda lelaki,
cuba anda tanya pasangan anda,
apakah 5 perkara tersebut?
mungkin x sampai 5 minit,
c perempuan boleh beri jawapan lebih dari 5!

kepada kaum perempuan,
cuba anda pula bertanya kepada pasangan anda?
tunggu 5 minggu belum tentu dapat jawapan!

di sini,
aku hanya mampu mengulas tentang perempuan,
kerana aku seorang perempuan.
mengikut survey yang dijalankan oleh captain bob nie,
(yg mana aku ingt sajalah sebab da lama aku baca buku nie),
salah satu daripada 5 perkara tersebut yang mendapat vote tertingi adalah:


apabila pasangan kita mendengar luahan masalah/ perasaan kita.
betol x kaum perempuan di luar sana?

tapi,
mengikut pengalaman aku la,
lelaki nie susah benar nak mendengar.
mula la kata kita nie membebel.
padahal bukan susah pun.
kalau c lelaki buat2 dengar,
masuk telinga kiri,
keluar telinga kanan pun,
hati c perempuan tetap rasa lega,
sebab dapat meluahkan.
dan percayalah wahai kaum lelaki,
jika anda mendengar luahan masalah pasangan anda,
dia akan lebih menghargai anda.
x susah kan apa yang perempuan mahu?

yang kedua,
perempuan rasa disayangi apabila:

lelaki selalu mengucapkan kata "sayang".
tapi kebanyakan lelaki,
awal2 je mulut manis dengan ayat2 nie.
bab nie, aku no comment.
sebab bagi aku,
aku x perlu pun menjadikan perkataan2 manis tu makanan harian aku.

ada banyak lagi perkara2 yang sama dikongsi oleh perempuan tentang apa yang menyebabkan diri mereka disayangi.
tapi aku da x ingat la.
buku nie pun aku pinjam dari library je.

ok, sekarang cuba anda semua fikirkan apa 5 perkara yang boleh menyebabkan diri anda disayangi?

sila jawab dgn komen entry ini.
mari sama2 kongsi pendapat tentang perkara ini,
dan kita lihat perkara apa yang bakal menduduki carta~~

ps: aku sedikit poyo dlm entry kali nie ;p

2 comments:

Nik Syafiq said...

1)cuba meminati perkara yg saya gemari walaupun sebelum ni xberminat.
2)mau share semua perkara walaupun tu perkara kecik.
3)senang hati melayan saya berbual or bermsg.
4)tibe2 bila berada dekat saya,die dtg dekat dn bisik "i love u",hehehe
5)berusaha untuk menjaga perasaan saya dr segi perbuatan,perckpan

Amna Shark said...

1. Sentiasa ada ble kte dlm masalah.
2. marah bila kte wat sesuatu yg membahayakan diri kita.
3.bg kata2 semangat ble kte jatuh.
4.ambil tahu apa yg jd kat diri kte walaupun kte x cerita.
5. sentiasa cuba buat kte senyum~